onsdag 6. januar 2010

Intervju med Osman Zulquarnain

Hvor lenge har du bodd i Norge? Hvordan har det påvirket deg?
Jeg er født og oppvokst i Norge. Jeg blir selvfølgelig påvirket pga andre omgivelser enn det vi har i Pakistan. Jeg er derfor ikke så opptatt av å holde på de tradisjonene og ritualene som en gjør til vanlig i Pakistan. Foreldrene mine derimot er mye mer nøye på å holde på tradisjonene.

Nevn 3 ting som skiller ut Pakistan fra Norge?

- Fattigdom: Her i Norge får du trygd, mens i Pakistan er det veldig svart og hvitt. Er du fattig så forblir du fattig, det er ingen som hjelper deg med noen slags resurser.
- Alkohol: Ingen av de som tilhører Islam skal drikke, det er egentlig helt uaktuelt, men politikere gjør dessverre unntak og drikker veldig mye faktisk.
- Mat: Den store forskjellen når det kommer til mat, er at vi ikke spiser svin/gris.

Hvordan syn har familien din på en kjæreste og alkohol?
Syn på Kjæreste – Det er ganske forskjellig fra familie til familie. Noen familier mener det ikke skal være lov å være i forhold med personer som ikke er muslimsk og andre mener noe annet. Familien min mener jeg selv skal få bestemme hvem det skal være og om det skal være norsk eller pakistansk.
Synet på Alkohol – er så å si akkurat det samme som kjærligheten. Den varierer fra familie til familie. I min familie er reglene de samme som i de fleste norske hjem.

Hvordan feirer dere høytidene? Noen forskjell fra Norske høytider?

Hvert år holder vi noe som heter ramadan hvor vi må faste i 30 dager. Under ramadan kan vi ikke spise før solen går ned. Selve ramadaen er ingen høytid, men dagen etter den er ferdig er en høytid og kalles eid. Vi har to eid i året. Den første kalles fore-eid og feires slik som julaften.(på arabisk heter den eid ul fitr) Denne holdes dagen etter. Den andre Eiden holdes to måneder etter fasten og feires på lik måte. (på arabisk heter den eid ul Adha)
Vi feirer ikke konfirmasjon.
Hvis noen gifter seg i Pakistan er det veldig stort og kan vare i rundt fem dager.

Religion og kvinnesyn?
Jeg ber hovedsakelig en gang om dagen mens foreldrene mine ber tre ganger om dagen. Jeg går også i moskeen i høytidene.
I mange muslimske land har mennene mer ansvar enn kvinnene, men slik jeg er blitt oppdratt er kjønnene likestilt. Hjemme hos meg deler foreldrene mine på Oppvasken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar